Sneller klimmen met minder kilo's

Tijdwinst MV VK170413 2Onder de titel Trainen als een paard, eten als konijn schrijft de Volkskrant vandaag over het belang van het gewicht van een renner bij het bergop fietsen. In een grafiekje wordt de tijdwinst van een renner van 72 kilo op de Mont Ventoux vanuit Bedoin weergegeven. Minder gewicht is belangrijk, maar blijf wel eten...

Talent speelt in de wielersport maar een kleine rol, zegt teammanager Iwan Spekenbrink van Argos. Wie wil meedoen om de zege moet daar vooral heel hard voor werken: veel trainen, vroeg gaan slapen en op de voeding letten. Want grote koersen win je niet alleen in bed of op de trainingsfiets, maar ook aan tafel.
De verklaring daarvoor is eenvoudig: hoe lager het gewicht van een renner, hoe minder kilo's hij bij een beklimming hoeft mee te zeulen. En des te sneller hij - met dezelfde krachtsinspanning - de bergtop bereikt. Een kilo afvallen kan op een gemiddelde klim namelijk al gauw enkele tientallen seconden schelen. Lees verder in de Volkskrant.

Tijdwinst MV VK170413

Nu zullen vele toerfietsers die de kale berg bedwingen zich niet bekommeren om enkele tientallen seconden tijdwinst; boven komen is voor hen tenslotte het enige dat telt en de tijd waarin dat gebeurt is niet voor iedereen van doorslaggevend belang. Maar je komt niet alleen sneller boven als je minder gewicht hoeft mee te zeulen, maar ook met minder inspanning. 

Maar om nu maar meteen het Rasmussen-dieet te gaan volgen (vetarme ontbijtgranen in een kommetje water als ontbijt en rijstwafels gedurende de rest van de dag), dat gaat wel erg ver. En het werkt ook niet voor iedereen, zoals Pieter Weening (lengte 186cm, gewicht 67 kg, vetpercentage 6 procent) zegt: 'Vroeger heb ik weleens geprobeerd wat dat nou oplevert, nog een kilootje minder. Maar dat werkte niet voor mij, merkte ik al vrij snel. Dan werd ik moe wakker en voelde ik me niet fijn.'

Bron: de Volkskrant

 

Pin It
e-max.it: your social media marketing partner