Éénrichtingsverkeer op de top - vervolg

02UPDATE Toen 'Diable' Ruud de Bont vorige week weer eens op de top van de Ventoux kwam zag hij dat er iets veranderd was. Er werden werkzaamheden uitgevoerd die tot doel hadden enige orde te scheppen in de verkeerschaos die je in het hoogseizoen vaak aantreft op de krappe top. De werkzaamheden zijn inmiddels afgerond en speciaal voor dekaleberg.nl fietste Ruud nog een keer omhoog: beklimming nr. 127.

Wat is er veranderd?

  • Als je van Bedoin komt mag je NIET met de auto de hoger gelegen linkerweg nemen naar de top (vlak voor de witte toren en het witte gebouw met 'het winkeltje'); dan MOET je de rechtse, lager gelegen weg nemen en daar parkeren. 
  • Als je van Malaucène komt, dan moet je met de auto je weg vervolgen - dat is de hoger gelegen weg - en rijd je pal langs het witte gebouw met 'het winkeltje' en de witte toren. 
  • Met de auto mag je niet direct keren om de hoger of lager gelegen weg te nemen; als je terug wilt moet je verderop keren.
  • Fietsers die vanaf Chalet Reynard komen hebben op de top een eigen fietsstrook gekregen, afgezet met houten palen. Voor wandelaars en de snoepkramen is geen aparte ruimte, dus bij grote drukte zal je daar ongetwijfeld last van krijgen.
  • Vanaf Malaucéne moet je over de hoger gelegen weg fietsen.
  • De tijdelijke bus rijdt en stopt op de lager gelegen weg.

 

 

De eerste reacties

UPDATE 15 aug. 'Beoogd Tourwinnaar' Bas Steman, 'Gente Dame' Ariane Greep, 'Diable du Ventoux' Ruud de Bont en anderen hebben de situatie ter plekke bekeken en geven desgevraagd hun reactie:

  • 'Top is nu minder gevaarlijk omdat er geen auto's mogen parkeren'
  • 'Het fietspad is wel zeer smal aan het begin, amper een meter, maar daar lopen dan ook nog mensen op. Later wordt het breder, maar door de drukte vandaag kun je er niet fietsend door komen'
  • 'Ik zou geen beter plan kunnen bedenken, of je moet er personeel neer gaan zetten'
  • 'De snoepkramen staan ook nog eens lekker in de weg'
  • 'De houten balustrades worden massaal gebruikt als fietsenrek en zitplaats'
  • 'Fietsers die naar Malaucène willen afdalen moeten achter de balustrade blijven, amper 80 cm breed! Niet te doen dus; ik ben zelf op de weg afgedaald, met alle gevaren van dien'
  • 'De balustrade is fijn; je wordt niet meer afgesneden door auto's'
  • 'Al met al vind ik het wel een verbetering, maar het plan vergt nog wat aanpassingen. Het wordt jaar op jaar drukker, dus eens zal er iets rigoreus moeten gebeuren...'
  • 'Situatie ZEER veel beter nu! Veiligheid van fietsers groot nu auto's niet lukraak over de top manoeuvreren! Auto's uit Bedoin, de meeste top-bezoekers, worden meteen weggehaald van de top. Auto's van Malaucène kunnen aan die kant parkeren. Op top alleen fietsers, wandelaars, winkel, snoepkraam en bus. Ik zeg: hoera! Het werd tijd...'
  • 'Het principe lijkt het beste van wat er van te maken is, maar: als aankomende fietser vanuit Chalet Reynard vol adrenaline en begeestering word je niet begeleid door bvb strepen op het wegdek naar de nauwe fietsstrook en is het aarzelend zoeken geblazen. Er mochten borden staan die de voetgangers aanmanen plaats te ruimen voor de fietsers. De eindstreep is nauwelijks te zien. De houten scheidingselementen zijn stevig (moet wel) maar ook erg lomp. En, heeft niks met de fietsers te maken, veel volk loopt (sukkelt) op en af de helling rechts achter het gebouw, waar geen pad is aangelegd. Al bij al een serieuze verbetering, maar de berg kan een grote toeloop gewoon niet aan.'

Wat vind jij? Laat het weten via Contact

UPDATE 15 aug. Wellicht tijd voor het ambitieuze plan van architect Arnout Hasselaar? Zijn voorlopige reactie:
'Op zich is het uiteraard goed dat er wat aan gedaan wordt, echter is dit mijns inziens voor de fietser nog niet de meest ideale oplossing... Na 2 uur klimmen door een poortje van een meter met 12% stijging is toch een nieuwe uitdaging!
Ik ben ook wel benieuwd hoe de belijning er uit ziet waar de auto's vanuit Bedoin de fietsers omhoog kruisen.

Wat m.i. het meest ideaal zal zijn is de top autovrij te maken en de twee lager gelegen wegen te gebruiken voor de auto's. Echter is dat natuurlijk een kostbaardere oplossing omdat de weg aan de westzijde dan wel wat beveiligingsmaatregelen nodig heeft. Misschien zijn deze eerste aanpassingen onderdeel van een groter plan?'

 

Zie ook het eerder verschenen artikel Éénrichtingsverkeer op de top.

 {fcomment}

 

Pin It
e-max.it: your social media marketing partner