bart-wijnhoven gerard-heijneman 120Op zondag 23 juni heb ik (Bart Wijnhoven) samen met Gerard Heijneman en Hans Brouwers de Mont Ventoux twee keer via onverharde routes met de mountainbike beklommen. We hebben dit gedaan als deelnemer van het door DESTIL georganiseerde sponsorevenement Expeditie Mont Ventoux 2013 (EMV13). Het doel van dit evenement was om, door middel van de sportieve prestaties, zo veel mogelijk geld op te halen voor Orange Babies. Met EMV13 is ruim € 100.000 opgehaald.

De mountainbike waar ik op reed was een volledig standaard 29" Merida Big Nine XT-M. Verder heb ik gebruik gemaakt van een Camelbak Lobo, voor het meenemen van dorstlesser, kaart en reservemateriaal.

Het was prima weer: zonnig en op de top wisselend bewolkt, in het dal maximaal 27 graden en op de top minimaal 10 graden en 's middags een lekker briesje.

Eerste klim
De eerste beklimming zijn we 's ochtends om 07.00 uur gestart vanuit Malaucène. Hieronder een foto (net na de bocht voor de "Col du Comte") van me met de Mont Ventoux op de achtergrond.
Ruim twee uur later zijn we bij Mont Serein aangekomen, waar zich een EMV13 ondersteuningspost bevond. Onderweg een keer op de IGN "Mont Ventoux" kaart gecontroleerd of we wel op het goede pad reden, dit bleek wel het geval te zijn. Vanuit Mont Serein verder over het asfalt naar de top. Door de korte pauze en de lagere weerstand leek het wel alsof ik vloog. Toen ik even later door een wielrenner werd ingehaald besloot ik dan ook dat ik hem tot de top zou gaan bijhouden.

Bij het uitzichtpunt voor de top hebben we gezamenlijk geluncht in de verwarmde EMV13 touringcar. Ik had vantevoren bedacht dat speciaal uit Nederland meegenomen muesli notenbrood met pindakaas goed zou zijn voor die dag; die lagen dan ook op me te wachten. Vier boterhammen daarvan, nog een halve baguette met ham en twee Cup-a-Soups later zat ook de lunch erop. Camelbak weer bijgevuld met anderhalve liter water met ORS.

Vervolgens begonnen aan de afdaling. Even boven Chalet Reynard nog even gestopt bij de EMV13 post voor een praatje. Vervolgens door naar beneden, maximale snelheid: ruim 68 km/h. Hans kon veel harder die had ruim 82 km/h gehaald, maar ja, die is naast ervaren fietser ook motorrijder.
In Bédoin heeft Gerard een bandana gekocht. Ik heb nog een banaan gegeten en het openbare toilet aan het centrale pleintje bezocht.

Tweede klim
Rond 12.15 uur zijn we met de tweede beklimming vanuit Bédoin gestart. Het was inmiddels warm en toen we na een paar kilometer weer op het sterk stijgende onverharde deel kwamen, liep het zweet over mijn hoofd in mijn ogen. Hans en Gerard hadden daar, met de bandana's op hun hoofd, geen last van. Verder werd ik een beetje loom en kreeg ik voortdurend aandrang om een middagsiësta te houden. Een half uur later kreeg ik de pedalen nauwelijks nog rond; het voelde alsof de batterij leeg was. Achteraf realiseer ik me dat de lunch verkeerd was: te veel en de verkeerde voeding. Na een paar repen kwam de energie langzaam weer terug. Toen we vervolgens ook nog aankwamen bij het kruispunt "Les Grand Pins" voor het vlakke deel naar Chalet Reynard werd ik weer wat vrolijker.

De omgeving is ronduit schitterend, met uitgestrekte puinhellingen en je realiseert je dat de berg enorm groot is: vanuit het kruispunt is het nog ruim acht kilometer naar Chalet Reynard en 5 naar Mont Serein. Het pad kwam direct achter bij de EMV13 post boven Chalet Reynard uit. De laatste 5 kilometer over het asfalt naar de top gingen redelijk, met nog een stop bij het monument voor Simpson.

Bij de top weer even aangesterkt in de EMV13 touringcar en vervolgens naar beneden naar Sault, om van daaruit door te fietsen naar EMV13 overnachtingsplaats Montbrun-les-Bains. We waren heel blij dat we het gehaald hadden! We hebben ruim 3500 hoogtemeters overbrugd en 120 kilometer afgelegd.

Wat eraan vooraf ging
Op 1 juli 2012 heb ik op de racefiets mijn Cinglé du Mont-Ventoux gehaald tijdens EMV12, de voorganger van EMV13. De omgeving bleek schitterend te zijn en het trainen naar een dergelijke tocht toe in combinatie met het vergaren van sponsorgelden voor Orange Babies beviel me uitstekend.
In het najaar van 2012 begon EMV13 te lonken en ik besloot me in te schrijven en het deze keer  wellicht met de MTB onverhard te gaan doen. In de loop van de tijd werd dit concreter en werd duidelijk dat er meer deelnemers waren die daar interesse in hadden.

In de meivakantie van 2013 had ik de beide routes alvast (downhill) verkend. De IGN-kaart van de Mont Ventoux is zeker aan te raden. Beide routes bleken technisch grotendeels niet gecompliceerd te zijn, alleen het eerste onverharde deel vanuit Malaucène is gedeeltelijk lastig of zelfs niet te fietsen - zie de foto's.

Uiteraard heb ik de maanden vooraf aan deze tocht flink getraind om de conditie op peil te brengen. De trainingskilometers heb ik hoofdzakelijk in vlak terrein gemaakt, afwisselend op de racefiets en mountainbike. Een paar keer heb ik de heuvels in Zuid-Limburg en de Ardennen opgezocht om te trainen en bovendien ben ik de Mont Ventoux zelf een keer op gefietst.

Nabeschouwing
De EMV13 organisatie heeft het voor ons gemakkelijk gemaakt: een uitstekende voorbereiding; (fiets-) vervoermogelijkheden van en naar Frankrijk; een volpension overnachtingsplaats vlakbij de berg en de verzorgingsposten op de berg. We hoefden daardoor slechts voor maximaal drie uur eten, drinken en reservemateriaal mee te nemen. Hierdoor blijft het extra gewicht beperkt. Voor mij waren dat een reserve binnenband, een paar repen en anderhalve liter water.

Ik ben mijn sponsoren bijzonder dankbaar voor de steun die ze me hebben geboden. Zij hebben me in staat gesteld aan dit sponsorevenement voor Orange Babies deel te nemen. Daarnaast ook speciale dank aan mijn gezin, dat me alle steun en ruimte heeft gegeven bij het trainen en vergaren van sponsoring. En uiteraard ben ik tochtgenoten Gerard en Hans zeer dankbaar voor de gezelligheid en steun. Verder dank ik De Kale Berg, voor de "Forestier" mogelijkheid en informatie. Tenslotte dank ik de EMV organisatie.

Volgend jaar weer? Inmiddels is duidelijk dat EMV14 er komt en na de zomer zal ik de knoop doorhakken of ik weer van de partij wil zijn. Ik denk het wel, het is leuk om ergens naar toe te trainen en daarbij ook nog eens geld in te zamelen voor Orange Babies. Daarnaast is de EMV ondersteuning gedurende de dag ook uitstekend; dat hoef je dan niet zelf te regelen. Als ik weer ga dan zal ik zeker op de MTB en over de onverharde routes gaan rijden. Aan de achterkant van de berg lonkt bijvoorbeeld nog een (voor mij) onbekende (onverharde) route vanuit Brantes naar Mont Serein. Wie gaat er mee?

Aanvulling van de organisatie van EMV13

Samen met 140 deelnemers, begeleiders en supporters hebben we zondag 23 juni 2013 met elkaar gestreden voor Orange Babies tijdens Expeditie Mont Ventoux. Er is een geweldig bedrag opgehaald: € 101.514. Orange Babies gaat dit geld besteden aan een nieuw project in Zambia.

Het was een geweldig weekend, wat we met z'n allen niet zomaar zullen vergeten! Tijdens EMV13 zijn er door de fietsers, mountainbikers en lopers geweldige prestaties neergezet, die we graag met De Kale Berg willen delen: 4x Galérien, 25x Cinglé du Mont Ventoux en 2x Forestier.

In 2014 gaan we wederom strijden voor Orange Babies en gaan we er weer een geweldig weekend van maken. Zodra de datum bekend is zullen wij dit aan jullie doorgeven.

In het filmverslag hieronder zijn ook enkele beelden van de camerahelm van een van de Forestiers opgenomen.

VIMEO PLAATST COOKIES. JE KAN ZE UITSCHAKELEN IN JE BROWSER.