(advertentie)

Welk verzet op de Ventoux?

Gebruikerswaardering:  / 50
ZwakZeer goed 

Artikelindex

Campagnolo-Comp-Triple smallOnze verzetten-specialist Sjef Schellings - onvoorstelbaar wat die man allemaal weet over crankstellen, derailleurs, shifters en trapassen - heeft zijn interessante bijdrage over dit onderwerp weer geheel geactualiseerd. Zijn pagina wordt veel gelezen (> 90.000 hits!), want veel fietsers zitten met vragen over dit onderwerp. Kom je er nóg niet uit na de "cursus" van Sjef gelezen te hebben? Heb jij een specifieke vraag? Mail Sjef!

Welk verzet heb ik nodig op de Mont Ventoux?
Nu zo velen erin slagen de kale berg te beklimmen, zijn er duizenden anderen die het beklimmen van de Mont Ventoux zijn gaan zien als dé ultieme uitdaging voor zichzelf of voor een goed doel voor anderen. Hierin schuilt echter een forse onderschatting van minimaal benodigde klimconditie. Zichtbaar resultaat: iedere dag tientallen lopende fietsers en dat al na 8 km klimmen! Veelal maken deze enthousiastelingen gebruik van (gehuurde) mountainbikes en sportieve hybrides, kennelijk in de veronderstelling dat de lichte versnellingen hen wel boven zullen brengen. Enkele honderden (klim)kilometers training zijn echt wel nodig voor een geslaagde klim. Ook met een virtuele training zul je niet ver komen, zoals Bert Wagendorp (Ventoux-held op zolder) van de Volkskrant heeft aangetoond!
Een belangrijke vraag in je voorbereiding is vervolgens: "welk verzet heb ik nodig voor de Mont Ventoux?" Die fiets die je al jaren in de schuur hebt staan, heeft de verkeerde versnellingen voor de kale berg. En ben je van middelbare leeftijd of ouder, besef dan dat je ieder jaar kracht verliest. Meet jezelf niet met de versnellingen die de profs gebruiken. Profs rijden al gauw tweemaal zo hard en hebben dus grote versnellingen nodig. Bovendien hebben profs een aeroob vermogen van 400 watt (mannen, vrouwen 15% lager). Beter gezegd: 5,8 resp 4,9 Watt/kg, want daar gaat het om. Een vermogen van 150 tot 200 Watt bij 60-65 kg is al heel mooi om de kale berg te beklimmen.

Een laag gewicht, jezelf en je fiets, is dus een heel groot voordeel. Een kleiner vermogen per kilo vraagt om kleinere verzetten. Bij een trapfrequentie tussen de 90 en 110 t/min heb je maximaal rendement. Naarmate je sterker bent is je optimale cadans ook hoger. En zo blijven je knieën tenminste heel. Het trainen van zo'n cadans vergt doorzettingsvermogen. Fysiologisch betekent dit je hartslag verlagen bij een hogere cadans. Ben je eenmaal zover, dan heb je wel de meest efficiënte hart-long machine in huis. Laat je niet afschrikken: begin met 70 omwentelingen per minuut en verhoog ieder jaar met 5 tot 10 t/min. Je kunt een computer met frequentiemeting gebruiken, maar je kunt ook gewoon beginnen met je snelheid bij 70 t/min enz. uit te rekenen bij de meest gebruikte versnellingen en dat te onthouden.

Aanvullende gegevens