Arjan Schuiling'Malloten van de Kale Berg' oftewel 'Cinglés du Mont Ventoux' zijn er genoeg. Knappe prestatie hoor, daar niet van, maar 'Grandonneur du Mont Ventoux' is wel even iets anders: ook 3 keer de Ventoux op, maar dan grotendeels over de keienpaden. Echt iets voor doorgewinterde mountainbikers. Arjan Schuiling is er zo een; hij reed het parcours op 17 september 2019 en ontving vandaag daarvoor het Brevet Grandonneur du Mont Ventoux.

Er zijn nu - 23 oktober 2019 - 14.867 Cinglés en 14 Grandonneurs. Dat grote verschil is niet alleen te verklaren door de moeilijkheidsgraad van de Grandonneur t.o.v. de Cinglé. De Club des Cinglés bestaat al siinds 1988 en de leden van de Club komen uit 71 landen. De Grandonneur bestaat sinds 2003 en het eerste Brevet werd uitgereikt in 2006. De geslaagden komen uit Nederland en België. Een heel select gezelschap dus.

De Grandonneur is een uitdaging van het NederBelgisch Genootschap De Kale Berg. Andere uitdagingen van deze organisatie zijn de Forestier, de Diable en de Cannibale. Je leest er meer over op de betreffende pagina's.
Niet iedereen die zich inschrijft voor een uitdaging komt in aanmerking voor een Brevet. Je moet de rit helemaal uitrijden en voldoen aan de bepalingen in het Reglement. Zo reed Arjan met twee andere kandidaten - Karel Pilon en Peter Smit - maar deze moesten voortijdig stoppen. Pech ligt altijd op de loer...

De route van de Grandonneur - Foto: Arjan SchuilingDe route van de Grandonneur - Foto: Arjan Schuiling

Uit het verslag van Arjan Schuiling:

De drie mannen starten 's ochtends om 5 uur in Bedoin via de Route Jean des Baumes, een 'oude weg naar boven, veel gaten in het asfalt. In het begin heb ik hier een stukje moeten lopen, in het donker.' Om 8.30 uur bereiken ze de top. Afdalen naar Malaucène voor koffie en gebak, stempel halen en vertrekken voor de tweede klim via de Route Thérèse Roumanille om 10:15 uur. Na een zware klim en veel eten en drinken komen ze om 15.05 uur boven. Stempel halen in het winkeltje. Afdalen naar Bedoin, stempel halen en naar het huisje om te eten, drinken en een beetje rust. Om 17.00 uur weer op de fiets voor de laatste beproeving. Het is inmiddels 35 graden, geen wind  en Peter heeft het zwaar. Later op 1.000 meter hoogte moet hij afstappen. Karel heeft ook problemen en laat Arjan alleen verder gaan. Op de asfaltweg komt Arjan 4 witte honden tegen, in het donker, zonder baas. Wel even spannend, maar ze doen niks; ze blijken bij een schaapskudde te horen. Om 21.30 uur komt Arjan voor de derde keer die dag op de top. Afdalen naar Bedoin en om 22.30 uur zit het er op. 'Mooie route, geweldige ervaring, ik zou zó weer gaan.'

Reactie van Karel:

'Ik heb de poging helaas in de laatste beklimming bij Chalet Reynard moeten staken. Ik zou alleen nog over de weg naar de top hoeven te fietsen en het was volbracht. Conditioneel was ik nog dik in orde, maar helaas door een lichamelijk ongemak was ik genoodzaakt mijn fiets naar beneden te sturen. Arjan is op dat punt nog wel naar boven geklommen.

Ondanks het niet halen van de titel Grandonneur was het een fantastische dag die ik niet snel zal vergeten. Om 5 uur 's ochtends gestart en om 10 uur 's avonds was ik weer terug bij onze accomodatie. Vooral het beklimmen van de Mont Ventoux in het donker en het beleven van de zonsopgang vond ik een fantastische ervaring.

Het is zeker geen onmogelijke opgave gebleken! Met een goede (dus geen extreme) voorbereiding en het op een juiste manier verdelen van je krachten gedurende de dag en op tijd eten en drinken is het prima te doen. Wij hadden een volgauto ter beschikking en dat was ook een uitkomst. Kleding, voeding en verlichting lagen daar voor het grijpen.

Het is jammer dat ik het niet heb gehaald, maar zo voelt het voor mij zeker niet. Een beetje door pech moest ik helaas de poging staken. Het is zeker niet de laatste keer dat ik de Mont Ventoux heb beklommen maar of er ooit nog een tripple gaat komen...

Reactie van Peter:

In de poging om Grandonneur te worden, heb ik helaas de berg als mijn meerdere moeten erkennen. Na een val in de vroege ochtend, was de poging al gedoemd te mislukken. In de laatste ronde, op de helft af moeten stappen. Balen.

De GPS routes zijn prima te volgen. Ook afhankelijk van welke navigatie je gebruikt heb ik gemerkt.
Sommige punten zijn met name in het donker best pittig om te herkennen.
Verder goed te doen.

Arjan Schuiling voor de tweede keer op de top.Arjan Schuiling voor de tweede keer op de top.