Het beklimmen van de Mont Ventoux via een van de drie routes is voor de meeste fietsers al een enorme uitdaging en een langgekoesterde droom.

De drie beklimmingen van de Mont Ventoux op een dag topvelo patrick denis 01
Een werkelijk buitengewone prestatie is echter het voltooien van alle drie de beklimmingen achter elkaar, de zogenaamde "Cinglé". De webmaster van Dekaleberg.nl heeft deze legendarische tocht volbracht, net als inmiddels meer dan twintigduizend andere fietsers uit 44 verschillende landen.
Patrick Denis, woonachtig in Bédoin, begeleidt via zijn bedrijf MONT VENTOUX ROAD CAPTAIN (MVRC) fietsers bij het beklimmen en afdalen van de Ventoux. Daarnaast is hij verbonden aan het Franse wielertijdschrift TopVélo, waarvoor hij een artikel schreef over de Cinglé, de beklimming van de Mont Ventoux via alle drie de routes. In dit artikel deelt Patrick waardevolle informatie en waarschuwingen voor iedereen die van plan is de Mont Ventoux te beklimmen, of dat nu een enkele beklimming is of de volledige Cinglé.

Door Patrick Denis | MVRC

De Mont Ventoux is een bron van talloze fantasieën. Alleen al de naam roept beelden op van heroïsche overwinningen en epische duels, maar ook van noodlottige gebeurtenissen in de Tour de France en de rijke geschiedenis van het wielrennen, zowel recent als van vroeger. Zelfs de professionele wielrenners in het peloton koesteren ontzag voor deze berg, en ook de organisatoren van grote wedstrijden houden hun hart vast: het is nooit zeker of de top bereikt zal worden. Toch komen jaarlijks meer dan honderdduizend amateurwielrenners samen om hun droom te verwezenlijken: de Reus van de Provence bedwingen! Maar de menselijke ambitie kent geen grenzen. Er zijn drie mogelijke beklimmingen, dus waarom niet alle drie de beklimmingen van de Mont Ventoux achter elkaar volbrengen? 

De drie beklimmingen van de Mont Ventoux op een dag. Foto: TopVélo/ Patrick DenisDe drie beklimmingen van de Mont Ventoux op een dag. Foto: TopVélo/ Patrick Denis

De uitdaging om de Mont Ventoux drie keer achter elkaar te beklimmen in cijfers en details

De Mont Ventoux is vanuit drie richtingen te beklimmen: vanuit het zuiden via Bédoin, vanuit het noorden via Malaucène en vanuit het oosten via Sault. De beklimming vanuit Bédoin is ongetwijfeld de bekendste, meest legendarische en tevens de meest gevreesde - en terecht. Op de volgende pagina's vind je uitgebreide informatie over elk van deze beklimmingen: de klim vanuit Bedoinvanuit Malaucène en vanuit Sault.

De drie beklimmingen van de Mont Ventoux samen vertegenwoordigen een totale afstand van 135 kilometer en een aanzienlijk hoogteverschil van 4.400 meter. Maar wie waagt zich aan zo'n extreme uitdaging? Tienduizenden fietsers van over de hele wereld!

Hoe bereid je je voor op deze buitengewone prestatie? Welke strategie is het meest effectief? Is de volgorde Sault-Malaucène-Bédoin, Bédoin-Malaucène-Sault, of een andere combinatie het beste? Hoe zit het met voeding, hydratatie en talloze andere cruciale aspecten? Hieronder de antwoorden op deze en andere vragen.

Voorbereiding op drie opeenvolgende beklimmingen van de Mont Ventoux

Met een aanzienlijk aantal Alpenpassen op mijn naam – Alpe d'Huez, Iseran, Galibier, Izoard, Cime de la Bonette, om er maar een paar te noemen die ik meermaals heb bedwongen, en natuurlijk de Mont Ventoux, die ik al meer dan honderd keer heb beklommen – heb ik mijn voorbereiding, beheersing en techniek tot in de puntjes geperfectioneerd. En dan is er natuurlijk nog de keuze van het materiaal en de afstelling ervan.

Gedegen wintervoorbereiding - Trainen voor dit soort lange, veeleisende inspanningen vereist consistentie. Het zijn niet zozeer de kilometers of de uren in het zadel die tellen, maar wel het totale positieve hoogteverschil, bij voorkeur op hellingen van meer dan 6% en idealiter minstens 9%. Ik heb het voorrecht om aan de voet van de Mont Ventoux te wonen. Het weer is er vaak erg gunstig, en dan is er ook nog dat gedeelte dat essentieel is voor een optimale voorbereiding: het traject van de bocht bij Saint-Estève naar Chalet Reynard, oftewel bijna 10 kilometer aan 9%, wat ruimschoots volstaat. Misschien heb je bij jou in de buurt wel een vergelijkbare helling, of op zijn minst de helft ervan die je twee keer kunt beklimmen, dus een gesplitste training is ook aan te raden. Een ander stuk in de buurt is ook zeer geschikt bij sterke wind: 1,3 kilometer aan 7%, te herhalen tussen de 10 en 15 keer.
Tot slot, om dit deel over de aanpassing aan een typische inspanning af te ronden, was de Tour du Ventoux voor mij een uitstekende keuze. Tussen de 3 en 4 uur in het zadel voor 100 kilometer en 1.500 meter klimmen.
Het is goed om te weten dat je het hele jaar door vaak naar de streek kunt komen om je voor te bereiden.

Je klimvaardigheden aanpassen en perfectioneren - Naarmate het evenement nadert, is het essentieel om je specifiek voor te bereiden op de uitdaging. Oefen bijvoorbeeld door alleen van kilometer 0 naar Chalet Reynard te klimmen, vervolgens af te dalen naar Sault en dan weer tot dezelfde hoogte te klimmen, maar niet verder. Een andere effectieve training is de beklimming van Malaucène naar Mont Serein, gevolgd door de klim van Bédoin naar Chalet Reynard, waarbij je geleidelijk opbouwt tot minimaal 70% van de uiteindelijke uitdaging.
Het is een groot voordeel om het terrein goed te kennen. De details van elke klim en elk segment worden al uitgebreid beschreven op de pagina's over de beklimmingen - De Klim. Een duidelijk voorbeeld van hoe je je voordeel kunt doen met de hellingen is het kiezen van de juiste trajecten tijdens de beklimming vanuit Bédoin.

De drie beklimmingen van de Mont Ventoux op een dag. Foto: TopVélo/Patrick DenisDe drie beklimmingen van de Mont Ventoux op een dag. Foto: TopVélo/Patrick Denis

De unieke ervaring om de Mont Ventoux drie keer achter elkaar te beklimmen

Een uitdaging die je een deel van het jaar kunt aangaan - in slechts 21 km van Bédoin of Malaucène ga je van laag naar hoog. Het is hooggebergte, en dat is vaak moeilijk te bevatten. De Mont Ventoux pas is een deel van het jaar gesloten, van november tot april voor de beklimmingen vanuit Bédoin en Sault, en van november tot half mei voor Malaucène. De slagboom is gesloten 2 km na Chalet Reynard aan de zuidkant en een paar honderd meter na Chalet Liotard, twee keer op een hoogte van ongeveer 1.400m.
Veel fietsers passeren de slagboom echter het hele jaar door, wanneer de omstandigheden op de top gunstig zijn, en in de praktijk wordt dit getolereerd door de autoriteiten. Je bent echter zelf verantwoordelijk voor je eigen daden en het risico om betrapt te worden is niet te verwaarlozen, en reddingsoperaties zouden zeer kostbaar zijn. Omdat je leven en gezondheid van onschatbare waarde zijn, raden we dit ten zeerste af. 

Uitdaging mogelijk van mei tot oktober, wellicht - Nederigheid is het devies als je tegenover de Reus van de Provence staat, die de kracht van de natuur vertegenwoordigt, voor wie we moeten buigen. Zelfs tijdens de zomermaanden zijn de gemiddelde wind en vooral de windvlagen, en te hoge of te lage temperaturen belangrijke factoren waarvan het succes van je avontuur afhangt. Falen is mogelijk, maar niet oneervol; integendeel, het is een kans om een zekere intelligentie te tonen.

Op de eerste geplande datum van mijn drie gekoppelde beklimmingen was de sneeuw een paar dagen eerder op de top gevallen. Tot op het laatste moment, met de zon die scheen en de temperaturen die stegen, hoopte ik Malaucène te kunnen beklimmen, waarbij ik vooral mijn plan wijzigde: eerst klom ik via Bédoin, dan Sault en uiteindelijk, in de namiddag, de zonnige noordhelling met een begaanbare weg. Maar de Reus van de Provence herinnerde me eraan wie beslist...

Koppig klom ik weer via Bédoin om te finishen met hetzelfde aantal kilometers en een positief hoogteverschil. Volgens mij was het gewoon moeilijker.

Ik moet toegeven dat mijn voorbereiding ook niet optimaal was geweest door familieverplichtingen. Kramp kwam sporadisch voor tegen het einde van de klim via Sault. Ze waren veel alomtegenwoordiger vanaf de eerste kilometers van de slotklim. Deze ongecontroleerde, pijnlijke en invaliderende spiersamentrekkingen zijn beheersbaar. Ik zou de top bereiken door mijn lichaam te kennen en het te beheersen, zowel technisch als mentaal.

Aan het eind van de middag daalde de temperatuur snel en wakkerde de wind aan, zodat ik uiteindelijk een beetje verkleumd, volledig uitgeput en met een hoge melkzuurbelasting terugkwam op kilometer 0...

De drie beklimmingen van de Mont Ventoux op één dag Carte et ProfilDe drie beklimmingen van de Mont Ventoux op één dag - kaart en profiel. Afbeelding: TopVélo/Patrick Denis.

Een uitgestelde uitdaging is geen verloren uitdaging - 

ging ik vijf dagen later opnieuw op weg naar de Mont Ventoux om de drie beklimmingen achter elkaar te voltooien. Volgens mijn lokale bronnen was de route via Malaucène dit keer sneeuwvrij tot aan de top. De weersvoorspellingen waren perfect, met zonneschijn en weinig wind. Mijn dieetvoorbereidingen waren consistenter. Alles leek mee te zitten, maar ik bleef bang voor twee dingen: fysiek falen en een onherstelbaar mechanisch probleem.

Die ochtend was het maanlandschap van de Mont Ventoux gehuld in een gigantische wolk. Mijn eerste foto bij de toren op de top was in een mystieke mist. Zoals gewoonlijk klom ik in een goed tempo, zonder te hard op de pedalen te trappen. Het is lastig om te snel of te langzaam te klimmen. Ik daalde rustig en veilig af naar Malaucène, dronk wat in de plaatselijke winkels en had zin om weer te klimmen. Toen we voor de tweede keer de top bereikten, met Bédoin en Malaucène als eindpunten, dachten we dat het moeilijkste achter de rug was.

Zoals ik van tevoren al heb aangegeven, zijn de 3 kilometer aan 12, 11 en 11% behoorlijk zwaar, maar afgezien van dit stuk bereikte ik de top voor de tweede keer zonder problemen – een fluitje van een cent, dacht ik toen.

De afdaling naar Sault was lang en we konden niet wachten om weer te beginnen en te finishen. We deden opnieuw inkopen in de plaatselijke winkels en dronken warme chocolademelk. Toen gingen we weer op pad! De gevreesde krampen bleven uit, maar de wind stak op. Zo moesten we deze uitdaging voltooien, met een lichte, maar merkbare tegenwind. Mijn krachten namen af, hoewel ik nog wel wat over had. De laatste klim was minder euforisch en ik had extra motivatie en moed nodig, zoals beschreven in de Methode Coué. De laatste twee kilometer met een stijgingspercentage van 9%, met gespannen spieren maar al wel mentale ontspanning, moesten nog overwonnen worden! Een uitdaging als deze is pas geslaagd als je weer veilig thuis bent, want de afdaling van de Mont Ventoux is elk jaar weer gevaarlijk. 

 De drie beklimmingen van de Mont Ventoux op een dag. Foto: TopVélo/Patrick Denis De drie beklimmingen van de Mont Ventoux op een dag. Foto: TopVélo/Patrick Denis

De droom, de werkelijkheid, de mogelijke nachtmerrie van drie beklimmingen van de Mont Ventoux achter elkaar

De droom - Een ideale wereld waarin alles perfect verloopt – met of zonder adequate voorbereiding. Je verheugt je op de triomf, je kijkt uit naar de grote dag en je gaat vol goede moed van start. In totaal 135 km, waarvan de helft bergafwaarts is. En dan, eenmaal op de top, de tweede klim, waarbij je even moet doorzetten op het stuk met een stijgingspercentage van 12-11% over 3 km. Daarna, via Sault, het makkelijke deel: rustig naar de finish rijden. Het weer is natuurlijk stabiel, zonnig met weinig tot geen wind. Geen lekke banden, geen kritieke en onherstelbare mechanische pech, geen incidenten of ongelukken met andere weggebruikers, wegen die schoon en vrij zijn van stenen, takken of dennenappels, geen wilde of tamme dieren, en ook geen insecten... die je opwachten. In de wonderlijke wereld van onze verbeelding.

De realiteit - Met een temperatuurverschil van meer dan 15°C tussen de voet van de berg en de top, zou een start in een stralend blauwe lucht aanlokkelijk zijn. De lucht kan echter donkerder worden tijdens een enkele beklimming, de wind kan toenemen in min of meer continue windvlagen, en de Mont Ventoux staat ook bekend om windstoten van 70, 100 km/u en meer! In alle richtingen, draaiend, plotseling. En nu we het er toch over hebben, hoe hoog zijn je velgen?

Om je te helpen bij de planning, biedt de website meteo-ventoux.fr real-time informatie over gemeten en gevoelde temperaturen, gemiddelde wind- en windstootsterkte op de top. Trends voor het komende uur kunnen worden voorspeld, maar niet voor de minimaal acht uur die nodig zijn om de uitdaging van drie opeenvolgende beklimmingen te voltooien. Houd er ook rekening mee dat het weerstation op de top niet altijd operationeel is, dus de Wet van Murphy kan op je grote dag roet in het eten gooien.

Het is handig om te weten dat sommige weerapps windvoorspellingskaarten voor 12 uur geven, een extra hulpmiddel om je zo goed mogelijk voor te bereiden.

Maak je je zorgen over de drukte bij het kiezen van de datum voor jouw uitdaging? De Mont Ventoux is erg populair en in het hoogseizoen worden er veel evenementen georganiseerd, waardoor de heilige berg overbelast raakt. Raadpleeg de evenementenkalender en vermijd indien mogelijk weekends. Vooral op zondagen zijn er veel sportauto's, motoren, oldtimers, campers, enz. Dit is niet alleen riskanter vanwege de beperkte ruimte, vooral bij de beklimming en afdaling naar het zuiden, maar het is ook luidruchtiger en schadelijk voor je trommelvliezen en longen. Dit is geen aanval op andere weggebruikers, want de D974 is een openbare weg, maar eerder advies om buiten de spits te klimmen.

De mogelijke nachtmerries - Van materiaalpech tot fysieke problemen, weersomstandigheden die de uitdaging onmogelijk maken, gevaren met risico op ongelukken, tot het ergste... elk jaar vallen er doden. Er zijn verschillende gradaties van teleurstelling tot afschuw.

We hebben een plicht bij het beoefenen van onze sport, onze passie. Fietsen moet onze gezondheid onderhouden of verbeteren, niet schaden of vernietigen. Je kunt zo'n uitdaging niet aangaan, zelfs niet voor een enkele beklimming, zonder de juiste training, een goede gezondheid en goed onderhouden en aangepast materiaal van goede kwaliteit (34 x 32 verzet aanbevolen). Een of meerdere opeenvolgende beklimmingen van de Mont Ventoux is een avontuur. Een woord dat spanning, verwondering en opwinding oproept, maar ook risico's, gevaren en ongelukken. Zowel niet-dodelijk als dodelijk.

Inwoners en omwonenden van de D974 kunnen getuigen van deze andere kant van het verhaal, met ambulances en brandweerwagens die elk jaar meerdere keren op en neer rijden... En toch, met minder dan tien doden per jaar, hoor je vaak de opmerking: "Het is een wonder." Hoeveel mensen raken niet betrokken bij ongelukken, met lichte of ernstige verwondingen, waarover niet wordt gecommuniceerd door de autoriteiten? Pas vorig jaar hebben de autoriteiten waarschuwingsborden "Gevaarlijke afdaling" geplaatst aan de kant van Bédoin, die volgens sommigen niet goed zichtbaar zijn.

Conclusie: Als je aan dit avontuur begint, heb je je lot grotendeels in eigen handen. Als je weinig ruimte laat voor toeval, als je je goed voorbereidt, als je de omstandigheden bestudeert en erop anticipeert, als je behendig genoeg bent om ruim van tevoren met het onvoorspelbare om te gaan, en omdat een geïnformeerde fietser er twee waard is, staat ook jou succes te wachten.

De drie beklimmingen van de Mont Ventoux op een dag. Foto: TopVélo/Patrick DenisDe drie beklimmingen van de Mont Ventoux op een dag. Foto: TopVélo/Patrick Denis

Voor je drie opeenvolgende beklimmingen, vergeet niet...

  • In goede fysieke conditie te zijn voor deze zware uitdaging.
  • Een geschikte fiets te hebben (een aerofiets is minder geschikt...), in perfecte staat.
  • Te controleren of je kleinste verzet (34x32 of 34x30) past!
  • Ervoor te zorgen dat je remsysteem 100% operationeel is.
  • De bouten van je fiets aan te draaien, vooral de balhoofdbuis en het zadel, en je wielblokken indien nodig.
  • Een geventileerde helm met gaas, een veiligheidsbril (veel insecten), comfortabele schoenen, lichte kleding voor de klim, ten minste winddichte kleding voor de afdaling, en handschoenen te dragen!
  • Voldoende, maar niet te veel energierepen mee te nemen. Energiepoedertabletten zijn handig, en een bidon zuiver water is over het algemeen ook welkom om verzadiging met koolhydraten te voorkomen.
  • De weersvoorspellingen te controleren op temperaturen, mogelijke neerslag en wind om zo goed mogelijk te anticiperen op de omstandigheden (op lagere hoogtes in de drie dorpen, maar ook op de top in realtime).
  • Jezelf voldoende tijd te geven om van de uitdaging te genieten en er tegelijkertijd voor te zorgen dat je te allen tijde veilig bent voor mogelijke gevaren.
  • Geduld te hebben met andere weggebruikers.
  • Te genieten van je succes zodra de fiets terug is bij de start- en finishpunten
  • En tot slot, tag ons op Facebook - we vinden het leuk om te weten dat jij het ook hebt gedaan, met ons verhaal en ons advies!

 

Tekst en foto's: Patrick Denis en TopVélo 

mvrc logo
logo top velo magazine